Charles Van Herck

© Courtesy of Van Herck Eykelberg

Antiek in de genen


Charles Van Herck wordt op 7 april 1884 in Antwerpen geboren, als kind binnen een antiquairsdynastie. Hij krijgt de liefde voor kunst dus al van kleins af aan mee. Het verhaal van de antiquairsdynastie begint bij zijn grootvader Jan Frans Van Herck, die zijn drogisterij geleidelijk aan omvormt tot een bloeiende kunsthandel. Ook de vader van Charles, Eugène Van Herck, start in 1882 met een eigen kunsthandel, eerst op de Melkmarkt en vanaf 1891 op de Meir. In 1902 treedt Charles Van Herck hier in dienst.

De firma Eugène Van Herck en Zonen verkoopt kunst, voert expertises uit en organiseert veilingen. Door duizenden kunstwerken te bestuderen, om ze te beoordelen, de waarde te bepalen en te beschrijven voor de veilingcatalogi, verwerven de broers Charles en Louis Van Herck een grote deskundigheid. Ook privé loopt het leven van de twee broers vrij gelijk: Charles trouwt in 1911 met Mia Huybrechts en 2 jaar later trouwt Louis met haar zus Elza. Tijdens de Eerste Wereldoorlog vluchten ze allebei met hun gezin naar Engeland. 


Een eigen zaak


Als ze in 1919 terugkeren naar Antwerpen, laat vader Eugène de zaak over aan zijn zonen. In 1941 overlijdt Eugène en één jaar later zijn zoon Louis. Charles zet de zaak verder met zijn zoon Alfons en de zonen van Louis, maar in 1945 wordt ze ontbonden.

In 1947 opent Charles Van Herck zijn eigen firma Charles Van Herck en Zoon in de Leopoldstraat 57, waar maandelijks veilingen van kunstwerken, antiquiteiten en boeken georganiseerd worden. Intussen bouwt Charles Van Herck ook zijn eigen collectie uit. 

© Courtesy of Van Herck Eykelberg

© Courtesy of Van Herck Eykelberg

Baanbrekend onderzoek


Ook thuis omringt Charles Van Herck zich graag met kunst. Aan de muren van zijn woning aan Rosier 16 hangen beeldhouwerstekeningen en in de kamers staan terracotta’s. Elke avond brengt hij door met de studie, beschrijving en documentering van zijn unieke collectie. Met dat baanbrekende onderzoek levert hij een belangrijke bijdrage aan de herontdekking van de barokbeeldhouwkunst uit de Zuidelijke Nederlanden, en dan vooral die uit Antwerpen. Zo werkt hij mee aan verschillende publicaties en tentoonstellingen, en is hij een actief bestuurslid van “Antwerpen’s Oudheidkundige Kring". 

Delen